In 2016 ging mijn collega
Nicole tussen 15 en 30 oktober van dat jaar naar Suriname. Zij ging daar kijken wat zij
met een aantal andere mensen kon doen
voor het onderwijs daar. Zij deed dat met een aantal mensen uit Nederland.
Verbeteringen in het onderwijs in Suriname kosten geld en daarom gingen Nicole en
ik meedoen met de Singelloop. Wij wilden ons beiden laten sponsoren voor
Edukans. Nicole liep de 5 kilometer en ik de 10. Ik heb toch nog 65 euro opgehaald.
Hieronder staat
waar wij voor liepen
Verbetering van
onderwijs in het binnenland van Suriname
In het binnenland van Suriname krijgen veel kinderen
geen of slecht onderwijs. Veel gemeenschappen liggen ver weg van de ‘bewoonde’
wereld waardoor de ontwikkelingen van onderwijs stil staan en niet voldoen aan
internationale normen. Onregelmatige salarissen, oudere generaties die
analfabeet zijn en armoede zorgen ervoor dat kinderen niet de kans krijgen om
naar school te gaan.
Lesmateriaal en leraren
Edukans werkt vanaf februari samen met 20 basisscholen in vier regio’s Brokopondo, Para, Wanica en Sipaliwini. Op deze scholen trainen we de leerkrachten in thematisch werken, het werken in groepen. We leren docenten wat kinderen zonder- en wat kinderen met hulp kunnen bereiken. Ook leren we ze les te geven over en met een computer.
Edukans werkt vanaf februari samen met 20 basisscholen in vier regio’s Brokopondo, Para, Wanica en Sipaliwini. Op deze scholen trainen we de leerkrachten in thematisch werken, het werken in groepen. We leren docenten wat kinderen zonder- en wat kinderen met hulp kunnen bereiken. Ook leren we ze les te geven over en met een computer.
We zorgen dat alle scholen worden voorzien van goed
lesmateriaal. Daarnaast ontvangt elke school twee computers zodat er
computerlessen gegeven kunnen worden.
Ouderbetrokkenheid
We brengen de ouders op de hoogte van de ontwikkelingen van hun kind en de school. Ze worden gevraagd mee te denken zodat zij zich mede verantwoordelijk voelen voor de scholing van hun kinderen.
We brengen de ouders op de hoogte van de ontwikkelingen van hun kind en de school. Ze worden gevraagd mee te denken zodat zij zich mede verantwoordelijk voelen voor de scholing van hun kinderen.
Tot slot wordt een groep leerkrachten getraind als
sociaal maatschappelijk hulpverlener. De nadruk ligt tijdens deze trainingen op
communicatie (met ouders, school en leerlingen), samenwerken, oudercontact en
weerbaarheid. Deze docenten leren ook hoe zij hun collega’s kunnen trainen in
dezelfde vaardigheden.
We kijken naar de hele leeromgeving van de kinderen en
betrekken iedereen die daar een rol in speelt. Hierdoor krijgen kinderen in
Suriname de kans hun talenten te ontplooien!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten