Veel kinderen hebben op de basisschool al jeugd ehbo gehad. Daarom kon ik ze wel wat vragen stellen Als het antwoord goed was , dan werd de volgende vraag gesteld. Als een antwoord fout was dan moesten de kinderen eerst naar een instructiepost waar ik uitleg gaf. Maar ik had de luxe om een EHBO-er en een verpleegkundige tot mijn beschikking te hebben.
Ik had een een bord met een aantal haken (zoveel als er opdrachten zijn). Elke haak correspondeerde met een nummer en met een bepaalde vraag. Verder gebruikte ik ook een paar ringen. Op het bord werd heel groot de letters EHBO geschilderd of getekend en op die letters worden de haken of spijkers geslagen.
Ik had 2 groepjes gemaakt. Uiteraard met de leeftijden door elkaar.
Ieder groepje gooide een ring en probeerde het goede antwoord te geven of er achter te komen via de instructiepost.
Vragen waren:
- Hoe verzorg je blaren na een fikse wandeling?
- Hoe moet je een brandwond behandelen?
- Wat doe je als iemand gestoken is door een wesp
- hoe leg je iemand in een stabiele zijligging
- Hoeknoop je een mitella om
Voor deze activiteit heb ik 15 minuten nodig
Ik heb 2 houten borden nodig, een hamer, spijkers of haken, vragen en materiaal voor op de instructieposten.
Ik vond he belangrijk dat de kinderen de vragen goed beantwoorden en niet snel. Het gaat om de inhoud van het antwoord.
Na afloop van de activiteit heb ik in de woonkamer een doktershoek gemaakt zodat de kinderen konden oefenen.
We hebben gewerkt aan het duurzame ontwikkelingsdoel gezondheid en welzijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten