donderdag 7 april 2022

BE scouts

Ik zit al jaren bij de scouting en ik heb alle speltakken al gehad. Ik geef nu leiding bij de Blauwe vogels. Dat zijn scouts met een handicap. De groep die ik nu heb heeft een verstandelijke beperking of een vorm van autisme. De niveaus verschillen wel. Er zijn scouts die functioneren op beverniveau(ongeveer 5-6jaar) maar er zijn ook leden die op scoutsniveau functioneren. Zij hebben de scouts doorlopen maar de explo's zijn dan net te hoog gegrepen. We doen veel bosspellen omdat deze groep moet bewegen. We gaan ook wel eens ergens heen bijvoorbeeld naar het Thomashuis.

Ik heb ook nog bij een andere BE scouting leiding gegeven. Dat was de Murk Jansengroep in Breda. Die kinderen hebben een lichamelijke beperking. Ze zitten vaak in een rolstoel of zijn spastisch. Er zijn ook enkele kinderen waar je niks aan ziet.
Met deze kinderen ben ik een week op kamp geweest in Elsendorp. De kinderen sliepen in tenten. Het was een heel gesjouw maar het was een onvergetelijke ervaring.
Zowel bij de groep in made als in breda merk je: de kinderen kunnen meer dan je denkt.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten