zondag 8 januari 2017

george michael

Op 25 december toen we op de bank zaten uit te buiken van de sushibar lazen we dat George Michael overleden zou zijn. Hoax dachten we, dat kan niet maar het was echt waar en omdat ik rondom Careless Whisper echt fan was heb ik een blog aan hem gewijd.Ik wilde alles weten dus heb ik veel op Wikipedia opgezocht.


George Michael werd geboren op 25 juni 1963 en overleed 25 december 2016. Hij was een van de succesvolste artiesten van de jaren 80 en 90. Hij zanger,liedjesschrijver en producent. Hij  was van 1984 tot 2004 de meest gedraaide artiest van Engeland.
Zijn carriere begon met het oprichten met een ska-band maar dat duurde niet lang en toen werd het tijd voor Wham! Het succes begon met Fantastic, deze plaat had ik ook. Er stonden hits op als Young guns,Club Tropicana en de Wham Rap.. Make it big  had ik ook met Wake me up before you gogo en Freedom, mijn lievelings nummer.En dan die solosingle Careless Whisper, ik vond hem prachtig! Ze werkten mee aan Do they know it's Christmas en ze maakten de legendarische plaat Last x-mas.
The edge of heaven was hun afscheids single en toen ging ieder zijn eigen weg.

De eerste soloplaat van George Michael was al meteen raak.Op Faith stonden maar liefst 4 dikke hits: Faith,I want your sex,Father Figure en Kissing a fool.

Toen kwamen de platen Listen without prejuidice. Dat was een album die veel eenvoudiger was dan Faith en er werden geen videoclips bij gemaakt. Deel 2 werd geschrapt. In plaats daarvan nam hij een duet met Elton John op. Dat was don't let the sun go down en een uptemponummer:Too Funky.

In 1992 stal George Michael de show met zijn versie van Somebody to love . Kort daarna kwam het album Five Live uit.
Vlak voordat de dat legendarische optreden met Sombody to love ,kreeg george michael te horen dat zijn vriend aids had. Het werd een zeer emotioneel optreden en zijn beste live performances.In 1993 overleed de vriend van George Michael. Hij raakte in een depressie en schreef 18 maanden  niets. Hij reageerde zijn woede wel af op Sony maar hij verloor de rechtzaak. Sony verweet hem contractbreuk.

In 1994 kwam Older uit en het eerste nummer:Jesus was a child was opgedragen aan zijn overleden vriend. Het album was  door dreamworks(hij had het met sony opgelost ) en hierna kwamen nog 5 dikke hits, hij won  er 2 MTV awards mee.

Hij bracht nog een best of album uit, een cover album en een jubileum album toen hij 25  jaar in het vak zat

De eerste carpool karaoke uitzending was met george michael in 2011.
Prive:
George michael was homoseksueel en werd een keer betrapt in een wc, Daarvoor heeft hij een taakstraf gehad.
George Michael heeft in de gevangenis gezeten omdat hij heeft gereden terwijl hij drugs op had.

George michael werkte mee aan Band Aid, zong Don't let the sun go down in voor  het Hiv Fonds en schonk miljoenen aan liefdadigheidsfondsen zoals childhood.
Hij nam tijdens zijn nummers vaak een politiek standpunt in, hij liet blijken wat hij van Georges W Bush vond en hij  bezat verschillende huizen over de hele wereld.
WeIn 2011 kreeg hij het aan zijn longen en moest hij veel optredens afzeggen. Op 25 dezember 2016 overleed hij.
speciaal voor dit moment  last christmas en mijn favoriet.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten