zaterdag 10 juli 2021

In loving memory.....Dynemite.


In loving memory.......
Vandaag precies vijf jaar geleden overleed de lieve ,' knakkie' waar ik zo lang op gereden  heb. In 1995 en 1996 en een groot deel van 1997 was dit mijn vaste rijpaardje. Een dressuurproef gedaan.......werd hem niet hij vond zijn spiegelbeeld interessant er..... Toen ging ik ook op andere paarden zoals french en later kwam Rockey daar bij. Zij werden wel 10 jaar de Grote 3 door mij genoemd.Ik reed elke week op een van hen. Een paar dingen  sprongen er bijzonder uit..... Veel kinderen die er voor het eerst op gingen vinden hem een beetje hoog. Dan ging ik mee en dan liet ik een van zijn kunstjes zien: ja knikken op commando. Daar was hij heeI goed in en dan toverde hij een lach op hun gezicht. De beste les ooit had ik toen zijn zadel een keer terugkwam van de zadelmaker. Toen mocht ik er meteen op rijden .Marjolein heeft mij toen geholpen en toen kwam ik erachter dat hij heel goed aan de teugel kon lopen. Hij liep prachtig en hij liet zien dat hij kon wijken! 
Een paar weken later werd hij ziek maar de Oosterhoutse manege zou de Oosterhoutse manege niet zijn als er niet gevochten werd voor zijn  gezondheid en welzijn en ik heb toen ook een handje geholpen.Op woensdag en zaterdag zette ik hem buiten in het puntje en toen het beter ging met hem ging hij zelf al toen de staldeur openging. Toen hij weer op conditie gebracht moest worden mocht ik dat doen. Heel spannend maar heel leuk. Eigenlijk mochten er alleen nog kinderen op maar ik mocht er ook op blijven rijden in de half 4 les. Dat waren heerlijke uurtjes....
 Tot het moment dat het echt te gevaarlijk werd. Hij werd blind.......
Mijn laatste keer op dynenyite was februari 2015.  Snel daarna ging hij met pensioen.Hij kwam dat jaar nog in de top 10 van het leukste oude paard.Ik ben nog vaak langs geweest met een borsteltje of een knuffel  en ik niet alleen. Hij had een nog grote vriendin die alles maar dan ook alles voor hem gedaan heeft en zij zorgde ervoor dat hij een leven als een prins had. En zo is hij meer dan 30 jaar oud geworden.
Nog steeds denk ik vaak aan die tijd terug dat ik op hem reed en hem verzorgde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten