dinsdag 1 juni 2021

vuur maken en brood bakken

In deze blog leer ik kinderen een veilige methode om een kampvuur te bouwen, te onderhouden en te blussen.
Ik leg eerst uit hoe je een veilige plek kiest en creĆ«ert om een vuur te maken. Dan bespreek ik mogelijkheden, zoals een vuurring, een gat in de grond of een houtkacheltje. Ik laat de kinderen emmers met water vullen  en zet die vlakbij het vuur neer.
De kinderen zorgen zelf voor hout en aanmaakmateriaal. Ik laat de kinderen dit verzamelen en dan denk ik aan droge bladeren als tondel, dunne takjes en twijgjes als aanmaakhout en dikke takken of houtblokken als brandhout. Ik leg de kinderen uit dat het hout en de bladeren droog moeten zijn om goed te branden. Natuurlijk help ik de kinderen met het kampvuur te bouwen met het hout en de bladeren. 
Om een kampvuur te maken, leggen de kinderen de tondel van bladeren in het midden en bouwen daar het aanmaakhout van takjes omheen in de vorm van een tipi of piramide. Dan bouwen ze daaroverheen een grotere tipi of piramide van brandhout. Ze moeten de tondel in het midden aansteken met een lucifer of aansteker.
Het is nog niet eenvoudig om een vuur te maken. Ze hebben echt hulp nodig.


Leer de kinderen dat ze vuur moeten doven door er water overheen te gieten en er vervolgens in moeten poken om te kijken of er onderin nog hete sintels zitten. Giet in dat geval meer water op de hete sintels en pook opnieuw. Blijf dit net zolang doen totdat alle sintels zijn gedoofd.


Bespreek de activiteit vooraf met de ouders om te zien welke reacties u van de kinderen rond een kampvuur kunt verwachten. Neem de nodige voorzorgsmaatregelen om iedereen veilig te houden.

Ik leer de kinderen ook dat ze vuur moeten doven door er water overheen te gieten en er vervolgens in moeten poken om te kijken of er onderin nog hete sintels zitten. Ze moeten in dat geval meer water op de hete sintels gieten en opnieuw poken. Ze moeten dit net zolang blijven  doen totdat alle sintels zijn gedoofd.

Ik bespreek de activiteit vooraf met de ouders om te zien welke reacties ik van de kinderen rond een kampvuur kan verwachten. Ik neem de nodige voorzorgsmaatregelen om iedereen veilig te houden.


Kinderen mogen niet met of bij het vuur spelen.

Er moet altijd iemand het vuur in de gaten houden en zorgen dat het blijft branden.

 Ik laat een brandend vuur nooit alleen.

De kinderen mogen nooit iets anders op het vuur gooien dan hout.

Dan kun je nog iets klaarmaken boven het vuur bijvoorbeeld broodjes.


Hiervoor koop je een pak Koopmans broodmix en laat de kinderen er deeg van maken. Het deeg moet eerst rijzen. Dan moeten de kinderen balletjes maken. De kinderen  kunnen van het balletje een worstje rollen en deze stevig om de stok draaien. Ze moeten oud hun broodjes boven het heetste gedeelte van het vuur houden en regelmatig draaien. Let op dat het niet in de vlammen komt. Als de broodjes makkelijk van de stok loskomen dan is hij gaar!

Ze kunnen er jam, hagelslag of suiker opdoen en smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten