dinsdag 10 augustus 2021

snoephuisje maken

In oktober als er weer allemaal mooie gingerbread huisjes voorbij komen weet ik dat december in aantocht is en begint het al te kriebelen om mijn eigen snoephuisje te maken. Maar het hoeft niet rond kerstmis. In de zomer kun je het ook doen tijdens thema Sprookjes.Dat kan met dit super makkelijke snoephuisje van ontbijtkoek. Het enige wat je nodig hebt is ontbijtkoek, botercrème en veel SNOEP!

Dit heb je nodig:
  • 5 ontbijtkoeken ongesneden
  • 250 gram roomboter
  • 250 gram poedersuiker
  • Snoep naar keuze bijvoorbeeld, smarties, zure matten, tumtum etc.
  • Stuk karton, langwerpige schaal of snijplank
  • Eerst ga je de ontbijtkoek snijden. Je kunt zelf kiezen hoe groot je het huis maakt. In de lengte moet de ontbijtkoek iets ingekort worden anders krijg je een mega huis. Ik heb hem op 2/3 afgesneden. Zo kon ik aan de oudste kinderen het grote deel geven en de kleinsten het kleinere deel. Zo snij je 4 stukken ontbijtkoek op lengte. De 5e ontbijtkoek moet je eerst ook weer op 2/3 afsnijden en dan het stuk schuin doormidden. Dus van bijvoorbeeld de rechterbovenhoek naar de linker benedenhoek. Deze twee stukken vormen het dak. Leg nu twee stukken naast elkaar en daar weer twee stukken op en daarna bovenop de 2 dak stukken. Zie foto hieronder.

snoephuisje knutselen                               snoephuisje knutselen

Maak de botercrème door de boter en de poedersuiker ongeveer 10 minuten te mixen.

Ook maakte ik van karton een onderbord voor de huizen om ze op te zetten. Ik nam hiervoor een stuk karton en legde hierop een stuk wit papier en daarna pakte ik het in met plastic folie. Je kunt dit helemaal zelf naar eigen wens maken. Ik vond dit de makkelijkste manier maar je kunt hem bijvoorbeeld ook op een langwerpige schaal zetten of een snijplank.

Nu kan het leuke deel beginnen! Eerst gaan we het huis ‘metselen’. Met een paletmes smeerden de kinderen het huis in met botercrème. Er mag een mooie dikke laag op zitten zodat het snoep straks goed blijft plakken. De oudsten konden dit prima zelf, de jongsten moest ik even een handje helpen, al wilden ze het natuurlijk veel liever zelf doen.


               

snoephuisje knutselen               snoephuisje knutselen

Nu kan het leuke deel beginnen! Het versieren. Op dit punt moet je wel opletten dat er ook daadwerkelijk snoep op het huis komt, ipv alleen maar in hun mond. Een aantal versiertips. Ik heb van zure matten, raampjes en deuren geknipt. Smarties zijn erg leuk voor het dak. Op het onderbord hadden we nog een wandelpaadje gemaakt naar de voordeur van botercrème. Aan de zijkant van het wandelpad hadden we smarties gelegd en het paadje zelf met discodip bestrooid.


                               

snoephuisje knutselen                                 

Heel veel plezier met het maken van jullie snoephuisjes. 

snoephuisje van ontbijtkoek

snoephuisje van ontbijtkoek 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten